Virtual Fitting Room

Virtual Fitting Room is een virtuele 3D-omgeving waarin mensen verschillende kledingstukken kunnen bekijken, passen en kopen door middel van virtual reality.

Het concept houdt in dat men thuis kleding kan uitzoeken en passen met behulp van een bodyscan en een virtual reality headset. Dit scheelt tijd, men hoeft niet meer naar de winkel. Maar ook scheelt het kosten en gedoe met het terugsturen van kleding, wanneer men het bijvoorbeeld online heeft besteld en er later achter komt dat het niet past.

Opdracht

Virtual Fitting Room is ontstaan tijdens de minor Virtual Reality Fashion Experience, een interdisciplinaire minor van de Hogeschool van Amsterdam waar is samengewerkt met ICT studenten en studenten van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Doel van de minor was om met virtual / augmented reality creatieve oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken van bedrijven in de fashion branche. Voor ons project was G-Star als “opdrachtgever” nauw betrokken.

Eindproduct

Het eindproduct is een werkend prototype geworden met een adviesrapport wat laat zien wat de mogelijkheden zijn en wat er met de huidige technologie nog niet haalbaar is.

De gehele omgeving is gemaakt in Maya. Met het softwarepakket CLO3D is een bestaande jeans nagemaakt in 3D. CLO3D is speciaal gemaakt om kledingstukken gedetailleerd te maken in 3D. Dit model is samen met alle omgevingselementen verwerkt tot een virtual reality experience door middel van de Unreal game engine.

Er is gebruik gemaakt van een motion capture suit om realistische bewegingen te maken. Hiermee brachten we het 3D model met broek aan tot leven.

 

Rol binnen het project

Interaction designer, 3D modelleur, scrum master.

Comments are closed.

Navigate